Verkkosivujen suunnittelu lähtee tavoitteen määrittelemisestä!

Verkkosivujen suunnittelu perustuu tavoitteisiin!

Verkkosivujen suunnittelussa, ja nyt puhumme loistavista verkkosivuista, pitää ottaa useita asioita huomioon. Mietitään hieman mitä ne asiat ovat.

Tavoite

Määrittele aina verkkosivujen tavoite. Verkkosivuja on turha tehdä jollei niille luoda selkeää tavoitetta jota myös mitataan. Ei siis riitä, että sanotaan haluttavan lisää myyntiä, vaan pitää määritellä paljonko sitä myyntiä halutaan lisää ja missä ajassa. Ja sitten pitää oikeasti seurata onnistuttiinko siinä. Tavoitteita voi olla useita; lisää myyntiä, toiminnallisuuksien automatisointi, lisää kävijöitä jne. Määrittele kuitenkin aina se tärkein tavoite.

Tunne yrityksesi sekä asiakkaasi

Tunne yrityksesi, tuotteesi palvelusi. Tiedä positiosi markkinoilla, kilpailuetusi. Erityisesti tunne omat asiakkaasi ja heidän verkkokäyttäytymisensä.

Älä tee itse

Älä tee itse (ellet nyt satu olemaan guru verkkosivujen suunnittelussa). Juu se maksaa, mutta huonoilla verkkosivuilla et tee mitään, eikä rahojaan kannata heittää hukkaan. Palkkaa siis ammattilaiset hoitamaan homman kerralla kuntoon.

Rautalankamalli

Pyydä suunnittelemaan rautalankamalli sivustostasi. Näin pääsette yhdessä miettimään ja testaamaan verkkosivun rakennetta, toimivuutta jne. Tässä vaiheessa muutostyöt ovat vielä helppoja ja edullisempia toteuttaa.

Visuaalinen toteutus

Hyvä AD (Art Director) tai UI-suunnittelija tekee sivustolle loistavan visuaalisen ilmeen. Tämä suunnittelu on silta käyttäjän ja sivustosi välillä, eli käytännössä se ohjaa kävijöitä toimimaan sivustollasi oikein. Visuaalinen suunnittelu ei ole vain asioiden kauniiksi tekemistä, se on käytettävyyden viimeistelevä taso, joka voi pelastaa tai toisaalta tuhota käyttäjäkokemuksen. Visuaalisella ulkonäöllä on selkeä merkitys siihen, lähtevätkö kuluttajasi edes tutkimaan sivujasi lisää tai luottavatko he yrityksesi toimintaan. Jopa 80 % kuluttajista ei luota yrityksen toimintaan jos he kokevat sivuston visuaalisuuden olevan ala-arvoinen. Pidä siis huoli, että yrityksesi verkkosivut toimivat ja näyttävät hyvältä.

Testaa

Testaa ja testauta. Ennen koodaamisen alkua on aina hyvä testailla miten sivusto toimii. Kannattaa testata ainakin emotionaalinen puoli sekä käyttäjäkokemus. Tarkemmin sanottuna testaa, että sivustosi aiheuttaa oikean tunnereaktion kävijöissäsi sekä poista kaikki esteet hyvän käyttäjäkokemuksen edestä.

Tekninen toteutus = koodaus

Ja lopuksi tekninen osuus. Katso että sivustosi on laadukkaasti koottu pakettiin. Toimii responsiivisesti, eli kaikilla laitteilla ja varsinkin mobiilissa. Mobiilikäyttäjien määrä kasvaa huimaa vauhtia. Katso, että he viihtyvät sivuillasi myös mobiililla.

Seuraa

Ja tietysti seuraa sivustosi kävijämääriä ja varmista, että sivustosi tavoite tulee täytetyksi. Muutoinkin kävijöitäsi on hyvä seurata aktiivisesti, vain näin voit tarjota heille oikeaa dataa.

Mainosta

Nykyisin kilpailu on kovaa, todella kovaa. Ei riitä, että verkkosivusi toteutus on tehty parhaimmalla mahdollisella tavalla, sivuston pitää myös löytyä esim. Google hauissa. Panosta siis Google hakusanamainontaan ja sivujen optimointiin.

Ei verkkosivujen suunnittelu ole ydinfysiikkaa, mutta onhan niissäkin paljon asioita joita pitää muistaa ottaa huomioon. Näillä vinkeillä pääset jo hyvään alkuun ja ammattilaiset kyllä osaavat viedä homman maaliin.

Pyydäthän meiltä tarjouksen ;). Lue lisää verkkosivuista täältä!

ADN Design
info@adndesign.fi
+358 44509 8515

Olisimme kiitollisia jos jaat kirjoituksiamme:

Scroll Up